Reťaz
Reťaz je tu už tisíce rokov. Najskoršie známky jej pravdepodobného použitia sa datujú do starovekého Egypta (niekedy medzi 3150-332 pred Kristom) na pohyb vody v systémoch korčekových výťahov. Takéto systémy sa používali aj počas dynastie Han v Číne (202 pred Kristom – 220 po Kr.) na pohyb vody okolo ryžových terás. Rané čínske ilustrácie ukazujú techniku podobnú moderným zápustkovým kovaným reťazovým dopravníkom, kde prídavné zariadenia efektívne ťahajú vodu pozdĺž kanála.
Ku koncu druhého storočia pred naším letopočtom grécky inžinier Filón z Byzancie tiež zdokumentoval použitie reťaze v opakovacej kuši, kde dve ploché reťaze spojené s navijakom navinuté tam a späť automaticky vystreľovali šípy, kým sa nevyprázdnili. Neskôr existujú zmienky o kovaných alebo kruhových reťaziach na rímskych a vikingských lodiach.
Prečítajte si ďalší článok: Čo sú to C-háky?
Prvá "moderná" reťaz
Najstarší znak niečoho podobného dnešnej listovej reťazi pochádza od Leonarda da Vinciho (1452-1519), ktorý načrtol niečo, čo sa javí ako oceľová reťaz pozostávajúca z doštičiek a kolíkov. Načrtol tiež ozubené koleso poháňajúce dopravný pás. Znamená to, že da Vinci vynašiel priemyselný reťazec, ako ho poznáme? Možno nie. Rovnako ako mnohé z jeho návrhov, nie je jasné, či sa dostali z papiera do skutočného života.
Doplnok, ktorý zmenil hru
V roku 1864 si britský mlynár James Slater z Boltonu zaregistroval patent na „vylepšenie ozubených reťazí na prácu s ozubenými alebo reťazovými kolesami“. Slaterovou inováciou bolo pridanie valčekov do prevodovej reťaze, ktorá sa predtým skladala len z doštičiek a kolíkov. Pridanie valčekov prekonalo problémy v mieste záberu s ozubenými kolesami, ale nie problém s rýchlym opotrebovaním.
Tento problém vyriešil priemyselník švajčiarskeho pôvodu Hans Renold, ktorý sa v roku 1873 presťahoval do Manchestru a o niekoľko rokov neskôr kúpil od Jamesa Slatera malý textilný reťazec. V roku 1880 Renold staval na Slaterovom vynáleze pridaním puzdra na vnútorné články. To znamenalo, že kolík sa teraz otáčal na puzdre a valec sa otáčal na puzdre, čím sa zvýšila pevnosť a odolnosť proti opotrebovaniu. Okrem pokroku v metalurgii a výrobe by sme túto reťaz dnes poznali ako modernú valčekovú reťaz
Videli ste?: Reťaze