Oceľové laná sú kľúčovým komponentom vlekov a lanoviek, pretože zabezpečujú pohyb a nosnosť celého systému. Musia odolať veľkému zaťaženiu i extrémnemu počasiu, spĺňať prísne technické a bezpečnostné normy.

Oceľové laná pozostávajú oceľových drôtov spletených do prameňov. Bývajú pozinkované na ochranu pred koróziou. Jednotlivé zväzky sú spletené do špirálového tvaru. Oceľové laná lanoviek a vlekov dokážu odolať zaťaženiu v rozmedzí 50 až 2000 kN. Avšak musia byť dimenzované na 3 až 5-násobne viac ako je predpokladané maximum.
Ako fungujú lanovky a vleky?
Hlavné komponenty
Oceľové laná: sú vyrobené z oceľových drôtov spletených do zväzkov a následne do lana. Majú vysokú pevnosť v ťahu a odolnosť voči poveternostným podmienkam.
Motorová stanica: elektrický alebo dieselový motor poháňa lano cez poháňacie koleso (lanový bubon).
Napínacia stanica: slúži na udržiavanie optimálneho napätia lana pomocou závaží alebo hydraulického systému.
Podpery a kladky: lanovka je nesená alebo vedená cez podpery, ktoré majú kladky na zmiernenie trenia.
Princíp pohybu lanoviek a vlekov
Pohyb je zabezpečený motorom, ktorý otáča poháňacím kolesom, čím sa oceľové lano posúva v jednom smere. Naň sú upevnené kabíny (lanovky) alebo úchytky (vleky), ktoré prenášajú osoby či iný náklad.
Rýchlosť a kapacita lanoviek a vlekov
Lanovky majú obvykle rýchlosť 2,5 – 7 m/s (podľa typu – sedačkové lanovky sú pomalšie, kabínkové rýchlejšie). Vleky (napríklad kotvové alebo poma) majú rýchlosť 1,5 – 3 m/s. Kapacita závisí od počtu kabín alebo sedačiek. Moderné lanovky môžu prepraviť až 4000 osôb za hodinu.
Technické údaje o oceľových lanách:
- Priemer: od 12 do 60 mm.
- Pevnosť: oceľové laná majú nosnosť od 50 kN (menšie laná) až po viac ako 2000 kN pri veľkých zariadeniach.
- Hmotnosť: laná s väčším priemerom môžu vážiť až 10 kg/m.
- Životnosť: oceľové laná lanoviek a vlekov majú pri správnej údržbe životnosť 10 – 15 rokov.
Typy oceľových lán používaných vo vlekov a lanovkách
Nosné laná: hlavnou úlohou je niesť váhu kabín, sedačiek alebo iného závesného systému.
Charakteristika:
- veľký priemer (20 – 60 mm),
- vysoká pevnosť v ťahu,
- odolnosť voči únave materiálu a poveternostným podmienkam.
Ťažné laná: používajú sa na pohyb kabín, sedačiek alebo úchytov na vlekoch.
Charakteristika:
- priemer 8 – 30 mm, v závislosti od zariadenia,
- flexibilita na zabezpečenie hladkého pohybu cez kladky a poháňacie kolesá.
Kombinované laná: slúžia súčasne ako nosné aj ťažné, používajú sa napríklad v jednolanových systémoch kabínkových lanoviek.
Oceľové laná vlekov a lanoviek podliehajú pravidelnej kontrole, v rámci ktorej sa vizualizuje poškodenie (opotrebenie, zlomené drôty). Sleduje sa tiež zmena priemeru, čo môže naznačovať opotrebovanie alebo stratu napätia. Vnútorné poškodenie pomôžu odhaliť magnetické testy. Oceľové laná na lanovkách a vlekoch pri správnej starostlivosti netreba vymieňať skôr ako po 10 rokoch.