Reťazový kladkostroj je mechanické zariadenie na zdvíhanie ťažkých bremien pomocou kladiek a reťazí alebo lán. Vedeli ste, že si ním ľudia pomáhali už v staroveku? V stredoveku asistoval pri stavbách hradov a katedrál. Robotníci to však mali omnoho ťažšie než si dnes vôbec vieme predstaviť…

Antika – Archimedes a princíp kladky
Prvý známy koncept kladkostroja pochádza od gréckeho matematika, fyzika a vynálezcu Archimeda (3. storočie p. n. l.). Podľa historických záznamov navrhol systém zložených kladiek, vďaka ktorému mohol jeden človek zdvihnúť veľmi ťažké bremená. Tento princíp neskôr používali Gréci a Rimania pri stavbe lodí, chrámov a pevností.
Stredovek – kladkostroje s lanami a drevenými kladkami
Pri stavbách stredovekých hradov a katedrál sa používali ručné kladkostroje s drevenými kladkami a povrazmi z konopného vlákna či ľanu. Bežne sa prostredníctvom nich vyťahoval do výšky stavebný materiál ako kameň, malta, drevo. Veľké bremená sa zdvíhali buď pomocou ručného ťahu alebo kolesom, ktoré človek roztáčal chodením vo vnútri.
Priemyselná revolúcia – nástup ocele
18. a 19. storočie sa nieslo v znamení ocele, parných strojov a pokročilého strojárstva. V tomto období vznikli oceľové kladky, pevnejšie reťaze i prvé mechanické reťazové kladkostroje. Umožnili väčšiu nosnosť, odolnosť a opakovateľnosť zdvíhacích operácií. Začínajú sa tiež objavovať patenty na ručné a neskôr aj elektrické kladkostroje.
20. storočie a súčasnosť – modernizácia a elektrifikácia
Minulé storočie sa v oblasti kladkostrojov nieslo v znamení vývoja ručných reťazových kladkostrojov s brzdovým mechanizmom (napríklad západkové alebo trecie). Neskôr sa objavujú elektrické reťazové kladkostroje, ktoré automatizujú zdvíhanie a znižujú námahu. Moderné systémy majú využitie v žeriavových systémoch, na stavbách, v logistike, výrobe a ťažkom priemysle. V súčasnosti sú k dispozícii:
- ručné reťazové,
- ručné pákové,
- elektrické reťazové,
- elektrické lanové,
- pneumatické kladkostroje.
Dnes už povrazy z konope či ľanu nahradili oceľové laná, kladkostroje nestoja len na ľudskej námahe, nikto nemusí šľapať v kolese a našťastie pokročila i bezpečnosť. Máme to šťastie, že žijeme v 21. storočí, čo poviete? :)