Košík je prázdny

Nakúpte ešte za a v rámci SR máte dopravu zdarma.
0,00 € / 50,00 €
Celková cena 0,00 €
s DPH

História reťazí

Reťaz

Reťaz je tu už tisíce rokov. Najskoršie známky jej pravdepodobného použitia sa datujú do starovekého Egypta (niekedy medzi 3150-332 pred Kristom) na pohyb vody v systémoch korčekových výťahov. Takéto systémy sa používali aj počas dynastie Han v Číne (202 pred Kristom – 220 po Kr.) na pohyb vody okolo ryžových terás. Rané čínske ilustrácie ukazujú techniku ​​podobnú moderným zápustkovým kovaným reťazovým dopravníkom, kde prídavné zariadenia efektívne ťahajú vodu pozdĺž kanála.

Ku koncu druhého storočia pred naším letopočtom grécky inžinier Filón z Byzancie tiež zdokumentoval použitie reťaze v opakovacej kuši, kde dve ploché reťaze spojené s navijakom navinuté tam a späť automaticky vystreľovali šípy, kým sa nevyprázdnili. Neskôr existujú zmienky o kovaných alebo kruhových reťaziach na rímskych a vikingských lodiach.

Prečítajte si ďalší článok: Čo sú to C-háky? 

Prvá "moderná" reťaz

Najstarší znak niečoho podobného dnešnej listovej reťazi pochádza od Leonarda da Vinciho (1452-1519), ktorý načrtol niečo, čo sa javí ako oceľová reťaz pozostávajúca z doštičiek a kolíkov. Načrtol tiež ozubené koleso poháňajúce dopravný pás. Znamená to, že da Vinci vynašiel priemyselný reťazec, ako ho poznáme? Možno nie. Rovnako ako mnohé z jeho návrhov, nie je jasné, či sa dostali z papiera do skutočného života.

Doplnok, ktorý zmenil hru

V roku 1864 si britský mlynár James Slater z Boltonu zaregistroval patent na „vylepšenie ozubených reťazí na prácu s ozubenými alebo reťazovými kolesami“. Slaterovou inováciou bolo pridanie valčekov do prevodovej reťaze, ktorá sa predtým skladala len z doštičiek a kolíkov. Pridanie valčekov prekonalo problémy v mieste záberu s ozubenými kolesami, ale nie problém s rýchlym opotrebovaním.

Tento problém vyriešil priemyselník švajčiarskeho pôvodu Hans Renold, ktorý sa v roku 1873 presťahoval do Manchestru a o niekoľko rokov neskôr kúpil od Jamesa Slatera malý textilný reťazec. V roku 1880 Renold staval na Slaterovom vynáleze pridaním puzdra na vnútorné články. To znamenalo, že kolík sa teraz otáčal na puzdre a valec sa otáčal na puzdre, čím sa zvýšila pevnosť a odolnosť proti opotrebovaniu. Okrem pokroku v metalurgii a výrobe by sme túto reťaz dnes poznali ako modernú valčekovú reťaz

Videli ste?: Reťaze

Páčil sa vám článok?

Zdieľať na Facebooku