Košík je prázdny

Nakúpte ešte za a v rámci SR máte dopravu zdarma.
0,00 € / 50,00 €
Celková cena 0,00 €
s DPH

História oceľových lán

História oceľového lana je fascinujúca, siaha až do polovice 19. storočia. Vývoj oceľového lana je úzko spojený s potrebami priemyselnej revolúcie a pokrokmi v baníctve, stavebníctve a doprave.

Začiatky

Pred vynálezom oceľového lana sa používali laná z prírodných materiálov, ako sú konope, ľan a bavlna. Tieto laná mali obmedzenú nosnosť a životnosť, čo znamenalo, že neboli dostačujúce na mnohé priemyselné aplikácie.

Vynálezca oceľového lana

Prvé oceľové lano bolo vytvorené nemeckým inžinierom Wilhelmom Augustom Juliusem Albertom v roku 1834. Wilhelm pracoval v baniach v Harzi v Nemecku kde vytvoril prvé oceľové lano spleteným troch prameňov ocelového drôtu dohromady. Toto lano bolo oveľa odolnejšie a malo väčšiu nosnosť než tradičné laná z prírodných materiálov a preto sa onedlho začalo používať po celom svete.

Rozšírenie do ďalších odvetví

  • Po počiatočných úspechoch v baníctve sa oceľové laná začali používať aj v iných oblastiach.
  • V polovici 19. storočia sa oceľové laná začali využívať v stavebníctve, najmä na stavbu mostov a pri výstavbe mrakodrapov.
  • Jedným z prvých a najslávnejších použití oceľového lana v stavebníctve bola stavba Brooklynského mosta v New Yorku, ktorý bol dokončený v roku 1883.

Moderný vývoj

  • Vývoj ocelového lana pokračoval ďalej. 
  • Používané materiály a výrobné techniky sa vyvíjali, čo viedlo k výrobe lán s vyššou pevnosťou, flexibilitou a odolnosťou voči korózii. 
  • Dnes sa oceľové laná používajú v širokej škále aplikácií, vrátane lanoviek, výťahov, žeriavov, námorných aplikácií atď.

Zhrnutie:

Oceľové lano, od svojho skromného začiatku v baniach v Nemecku, prešlo dlhou cestou a stalo sa nepostrádateľným nástrojom v mnohých odvetviach priemyslu. Jeho vývoj a inovácie prispeli k pokroku v technológii a inžinierstve, čím umožnili realizáciu mnohých veľkolepých projektov.

Naše tipy

Viac o lanách sa dočítate: História oceľových lán.

Páčil sa vám článok?

Zdieľať na Facebooku